Wednesday, March 16, 2011

Telefon bimbit boleh rosakkan sperma, mati pucuk:


assalamualaikum semua...

GEORGETOWN: Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) mendakwa pengguna telefon bimbit berisiko untuk mempunyai bilangan sperma yang kurang dan berkualiti rendah, selain terdedah kepada kemungkinan mengalami mati pucuk.

Dakwaan CAP itu berdasarkan kepada beberapa kajian yang dilakukan berhubung penggunaan telefon bimbit. Bagaimanapun, CAP tidak menyatakan pihak yang melakukan kajian berkenaan.
Presiden CAP, SM Mohamed Idris, berkata kajian itu mendapati mereka yang menggunakan telefon bimbit lebih empat jam sehari mempunyai bilangan sperma yang paling kurang dan paling rendah kualitinya.
“Satu lagi kajian menunjukkan lelaki yang menyimpan telefon bimbit dalam poket seluar juga menghadapi risiko kerosakan sperma," katanya pada sidang media di pejabatnya di sini, semalam.

SM Mohamed berkata, pengguna yang menyimpan telefon bimbit dalam poket seluar akan terdedah kepada Frekuensi Radio (RF) lebih tinggi kerana antena biasanya berada di belakang dan hampir dengan tubuh badan.



PENGGUNA dinasihatkan lebih kerap menggunakan mod pembesar suara pada telefon bimbit untuk mengelak kesan langsung elektromagnetik.- Gambar hiasan 


Katanya, doktor percaya kerosakan sperma mungkin disebabkan oleh radiasi elektromagnetik dari telefon bimbit atau haba yang dihasilkannya.

“Oleh itu, penggunaan telefon bimbit secara berlebihan menjadi satu lagi faktor yang menyumbang kepada penurunan bilangan sperma selain obesiti, merokok dan tekanan," katanya.
Beliau menjelaskan pengeluar telefon bimbit juga sudah mengeluarkan amaran mengenai risiko penggunaan telefon bimbit terhadap kesihatan.

Contohnya, syarikat Apple dalam buku panduannya memberi amaran kepada pengguna supaya menjauhkan iPhone Inc jarak sekurang-kurangnya 15mm dari tubuh.

Berikutan risiko penggunaan telefon bimbit itu, SM Mohamed menggesa kerajaan supaya mewajibkan setiap telefon bimbit mempunyai tanda amaran bahawa alat telekomunikasi itu berpotensi menjejaskan kualiti sperma dan meningkatkan risiko tumor otak.

Kerajaan juga perlu memberi amaran kepada ibu bapa supaya tidak membenarkan anak mereka yang berusia 12 tahun ke bawah menggunakan telefon bimbit melalui kempen.


berita hangat tuk pagi nie...
petikan dari berita harian..
khas tuk semua lelaki dimalaysia...
bahaya gak tuk aku nie...
ape2 pun kite kena amik langkah berjaga2....
sebelum terlambat...
lagi2 yang belum kawin...huhu...




p/s...Have your share of RM50,000. Tune into #MIXfm and play JD & Dilly's Short Cuts to RM50,000! More details
Tweet This

7 comments:

Shafiq said...
This comment has been removed by the author.
Shafiq said...

fakta Betul ek?

Mohd Wakiyuddin Rosnan said...

seriously?

Dda Ly said...

apekah? benarkah?? huhu kne hati² ni..

meh ke rumah..
~like mother like son~
keep in touch ye..♥♥♥

Nem0 o0h Nem0 said...

betul ke ni? klo cmtu jgn bg lelaki pakai hp..hehe

gEe said...

pasni para lelaki kne jge2 la. kan kesian plk kat kaum perempuan xde ank.. heheee

Hamirul Hashimi said...

guna lah scalar ion paster

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...