Monday, March 14, 2011

Jangan jadi macam 3 Remaja Bermasalah ni...


assalamualaikum semua...

jom baca cite nie...semoga ada keinsafan tuk kite...
seronok gak cite kat bawah nie...best tu....

Di sebuah kg ada 3 org remaja yg suka lepak. Sorang tu nama dia meon, sorang tu doga dan sorang lagi samat. Aktiviti seharian depa ni menybbkan tok imam tak senang duduk. Pada satu hari tok imam tu datang dengan niat nak tarbiyah depa ni.

Maka berlakulah beberapa insiden cabar-mencabar. Tok imam tu cabar si mangkuk 3 ekor tu ke surau waktu Maghrib nanti.

Si "meon" pun berkata, "Tok imam ingat kami ni jahil sangat ke? Takpa, nanti kami buktikan yg kami bukan la jahil sangat seperti yang disangkakan" .

Maka apabila hampir masuk waktu Maghrib pegilah malaun 3 ekor tu ke surau.

Tok imam pun suruh "meon" azan. Tanpa berlengah terus je "meon" azan, "Allah Ta'ala... Allah Ta'ala...". Dengan segera tok imam merampas mikrofon daripada "meon"dan menyuruh Tok Bilal azan semula. Terselah kejahilan "meon".

Selepas iqamat, masa nak sembahyang tok imam pun mengangkat takbiratul ihram. Tok imam pun satu hal, angkat sekali tak khusyuk, angkat 2 kali pun tak khusyuk jugak lagi...

Masuk je kali ketiga, "Dogo" panggil tok imam. "Tok,tok duduk kat belakang, biar saya jadi imam." Tok imam pun undur le ke belakang.

"Dogo" pun angkat le takbiratul ihram. "Allahu akbar!" Maka para makmum pun ikut angkat takbiratul ihram & memulakan solat. Tiba-tiba je si "Dogo" ni pusing ke belakang dan berkata, "Aaa, tengok! Sekali jee tokkkk!!" Lalu batallah solat "Dogo". Yg lain-lain pun ikut berenti sambil ketawa terbahak-bahak.

Tok imam pun mintak pulak si "samat" jadi imam. Si "samat" pun terus ke depan jadi imam solat tersebut bermula dari takbir sampai le habis sembahyang. Siap dg wirid-wiridnya sekali. Punyalah respek tok imam kat si "samat" niii...

Lepas solat, tok imam pun puji-memuji leee si "samat" ni... Tapi dgn bongkaknye si "samat" berkata,

"He hee, itu belum ambil wuduk lagi tu.Kalau tak, lagi dassat aku semayang. He heee..."

mengucap panjang Tok imam....... nasib baik takde sakit jantung... sekiam...:)

jangan main2 dalam solat ye.. solat tu tiang agama.. kalau rumah takde tiang canne la???? fikirkan...



p/s..jom tgk nie promosi dari digi..best2...digi
Tweet This

11 comments:

Biey said...

haha.. memang dasat tul samat nie.. entah sah atau yidak solat dorang tue.. hihi.. [posisi sekarang = sedang ketawa guling2 kat lantai]

Jeely jelly said...

hadehh.. boleh plak cmtu kan... -.-"

ewanrani said...

biey:haha..tula pasal...mcm2la si samat tu.pelik2...

Aidil said...

DASSATTT!! hahahaha

hanisa sabrina said...

hhaha.

dasar ilmu agama yang cetek 3 ekor ni.ciss

HAHA

ewanrani said...

Jeely jelly : hampeh betul 3 ekor nie..tp cerita nie leh jadikan pengajaran...hehe

atiqa aris said...

ee sengal diorang 3 ekor nih.reject jd suami ;p

Ila said...

budak2 muda tak sedar diri tu...

ewanrani said...

atiqa : haha reject jadi suami ka...

Shafiq said...

Hehe. Aduyai! :-)

nuruljannah sukhri said...

x mustahil ada org mcm budak 3 ekor ni...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...